Granaatappel a day…

By 27 januari 2017 Blog No Comments

Echt, als je niet weet wat je er mee moet doen sta je mooi even te kijken als je zo’n vrucht doormidden snijdt. Hoe, in hemelsnaam, ga je dat eten? Net als een halve kiwi uitlepelen? Probeer het gerust, het wordt een puinhoop en de vliesjes dragen niet bij aan de smaaksensatie. De pitjes, die moet je hebben, de pitjes met dat zachte rode laagje erom. Hoe je díe eruit krijgt? Lees en leer want je moet het even weten om niet meteen uit frustratie het hele ding in je gft bak te deponeren. Da’s zonde! Hou de helft van een granaatappel boven een bakje (vlak erboven dank u) en sla met een houten lepel of deegroller (net wat je voorhanden hebt en lekker mept) op de buitenkant. De pitjes zullen loslaten en in je bakje vallen. De vliesjes blijven keurig op hun plaats……in de schil…en kunnen vervolgens wél in de gft bak. Waarom je die pitjes eens moet proberen? Granaatappel is niet alleen heel erg lekker, maar ook heel gezond!

Granaatappel – the story
De granaatappel komt oorspronkelijk uit Perzië en de vrucht is al lange tijd in de geschiedenis van de mensheid bekend om z’n heilzame effect en kom je ook frequent als symbool tegen in verschillende religies. Ook in de Ayurveda wordt de granaatappel ingezet om de medicinale eigenschappen. De granaatappel bevat van binnen meer dan honderd kleine bolletjes met binnenin één zaadje, die je dus gewoon kunt eten. Hij is rijk aan krachtige antioxidanten, mineralen en bevat ook een behoorlijke dosis vitamine C. Wat de granaatappel echt uniek maakt is de enorme hoeveelheid polyfenolen. Zelfs wetenschappers zijn overtuigd dat deze vrucht kan beschermen tegen tal van ziekten, zoals kanker. Dit komt doordat er in granaatappels tientallen soorten polyfenolen aanwezig zijn, die elkaar in werking versterken. Polyfenolen beschermen onder andere tegen de schadelijke werking van zuurstof, door als een antioxidant te werken. Er zitten zoveel van deze stoffen in een granaatappel dat de antioxidantwerking sterker is dan die van rode wijn.(!)

Granaatappels zijn vaak verkrijgbaar bij supermarkt of groenteboer. Er is ook granaatappelsap*, te koop bij de Natuurdrogist. Inmiddels wordt het sap ook weleens tot een poeder verwerkt worden waardoor je de enorme kracht van granaatappels toe kunt voegen aan dranken, shakes en smoothies. (Al kun je net zo goed een verse granaatappel toevoegen, de pitjes zijn héél gezond en goed voor je darmflora).

*Granaatappelsap
Het sap van Schulp bevat 100% puur biologisch granaatappelsap (ongezoet) en is dus erg gezond.

Waarom granaatappels aan je eetpatroon toevoegen?

Granaatappel verbetert:
– geheugen
– concentratie
– libido
– bloedvaten
– hart

Granaatappel vermindert:
–  infecties
–  diabetes
–  atherosclerose (aderverkalking)
–  hoge bloeddruk
–  ontstekingen

(*bron: Juglen Zwaan)
Granaatappel in huidverzorging

Door de vele antioxidanten wordt de granaatappel ook vaak in huidverzorgingsproducten verwerkt. Een van de merken die verzorgingsproducten met granaatappel hebben is Weleda. Granaatappel stimuleert de celvernieuwing en is geschikt voor de rijpe huid vanaf 40 jaar. Granaatappel zit boordevol kalium, vitamine E, vetzuren en pit (letterlijk en figuurlijk). De Natuurdrogist heeft nu een leuke aanbieding waardoor je de producten met 2,- voordeel kunt kopen. Ben je ingeschreven bij Weleda? Dan krijg  je een kaart thuisgestuurd die bij inlevering recht geeft op een gratis sample van een Weleda Granaatappel-product.

Recepten met granaatappel

Ik heb twee recepten voor je opgezocht waarin granaatappel gebruikt wordt, een van een ontbijtje en een van een cocktail (zonder alcohol). Zeker de moeite waard om ze eens te proberen, gezond en erg lekker.


Granaatappel-haver-ontbijt met yoghurt en kokos

Dit heb je nodig:
Havervlokken (geen havermout) – 60 gram
Granaatappel – 1
Yoghurt – afhankelijk van de grootte van je glas of schaaltje
Geraspte kokos – 15 gram

Zo maak je het:
Pak een grote schaal en een pollepel, snijd de granaatappel in tweeën. Houd een helft in de kom en sla met de bolle kant van de pollepel op de schil. De pitjes vallen er nu uit. Ga door tot alle pitjes in de schaal liggen en herhaal dit met de andere helft. Doe de haver in een andere kom en meng dit met de geraspte kokos. Verdeel om en om yoghurt, de haver met kokos en de granaatappel in twee glazen.

Bron: voedzaamensnel.nl


Mojito granate

In deze gezonde cocktail zit granaatappel verwerkt. De cocktail bevat een heleboel vitamines, antioxidanten en geen toegevoegde suikers. Wat je nodig hebt:
90 ml granaatappelsap
Vers limoensap van een halve limoen
Verse muntblaadjes
30 ml bruiswater
Verse granaatappelpitjes
Schijfjes limoen en citroen om te garneren

Voeg het limoensap samen met wat gestampte ijsblokjes of fruitige ijsblokjes toe aan een glas. Doe hier het granaatappelsap bij en garneer met wat verse muntblaadjes en schijfjes citroen en limoen. Vervolgens aanvullen met het bruiswater, een beetje roeren en klaar!

Bron: avogel.be

Eet smakelijk, proost en smeer vooral lekker!

Oh! Voor ik het vergeet: vandaag én morgen kun je bij Vera nog gebruik maken van de Actiezak.
20% korting op heel veel producten. Dus beslist even een kijkje nemen!

Groet,

Lynda

 

About Lynda Hovens