Ondernemers, het zijn net mensen…

By 27 november 2016 Blog No Comments

Het zijn natuurlijk ook gewoon mensen, niet ‘net’ maar gewoon mensen met een passie én visie. Ondernemers zijn altijd bezig met ondernemen, bezig met bedenken hoe ze hun diensten zo goed mogelijk aan de man kunnen brengen en hoe ze zich kunnen onderscheiden van de massa. Vera, Tim en ik zijn ondernemers…..maar ook gewoon mensen. We bedenken veel samen maar we praten ook best weleens. Praten, niet kletsen maar praten. Hun passie is er, de visie ook en vooruit is de enig juiste richting wat hun betreft. Zaak is het nu om die klant vast te houden en ervoor te zorgen dat de klant net zo blij is met hen als zij met elke klant. Een soort gunfactor opbouwen zeg maar.

Wat mij  vaak verbaast is het geroezemoes onder de bewoners van ons dorp als er weer een winkel moet sluiten. Hoe jammer dat is zijn we allemaal met elkaar eens. Dat er snel wat nieuws in de leegstand moet komen ook. Maar hoe? En wat? En wat als het er dan komt? Hoe tevreden zijn we er dan mee? Waarderen we ons centrum en de ondernemers die dat centrum draaiende houden? Waar zouden we zijn zonder al die mooie ondernemers? Daar wil je toch niet aan denken, een dorp zonder winkels? Waarom ik dit onderwerp onder de aandacht wil brengen? Ze vertelden me iets waarvan ik me zó kan voorstellen dat ze een tandenknars momentje hadden. In overleg met hen mag ik het hier bespreekbaar maken. Ben best benieuwd of ‘niet -ondernemers’ daar wel eens bij stil staan. Ik vroeg Vera om het op te schrijven, om ervoor te gaan zitten en me een voorbeeld te geven van wat haar soms zo verbaast en ook weleens frustreert (eerlijk is eerlijk).

ondernemers“Er moet me even iets van het hart. Onlangs mochten we een dame verwelkomen in onze winkel. Ze snelde zich naar een bepaalde parfum. Ja! Dit was de geur die ik haar een week eerder adviseerde en die ze zo lekker vond! Ze nam de geur niet maar liep naar de kassa…Mevrouw kwam haar pakketje van “D” ophalen bij ons als DHL-servicepoint. Ze vertelde in geuren en kleuren: Na mijn advies was ze naar “D” gegaan voor een proefje van deze geur. De dagen erna kreeg ze zoveel leuke complimenten dat ze besloot de geur online bij “D” te kopen. Het was bij “D” in de actie en bij het inschrijven voor de nieuwsbrief kreeg ze nog een korting en je raad het al, ze kwam dit pakketje ophalen.
Wij kunnen bij niemand in de portemonnee kijken en willen nergens over oordelen en natuurlijk zien wij ook acties voorbijkomen waar ons soms de oren van flapperen. Maar de werkelijke cijfers liegen er niet om: de prijsafstand van DIO ten opzichte van Kruidvat is slechts 1% en bij Etos is dit zelfs gelijk! (Oftewel DIO is net zo duur /goedkoop als Etos en 10 cent duurder dan een mandje boodschappen van € 10,- bij het Kruidvat) Ik vraag me wel af of mevrouw het ritje voor het proefje uit Venlo én het parkeergeld ook meegeteld heeft 😉 
– Onlangs hadden we onze zakkenactie met 20% korting. Óók op parfum.
– Als vaste klant met een klantenpas spaar je voor een waardebon van € 10,- (vrij te besteden)
– Én we pakken het mooi voor je in.

Tegenwoordig kiezen we vaak voor gemak, alles lekker vanuit de luie stoel. Ook dáár hebben we aan gedacht, we hebben een webshop gevuld met meer dan 10.000 producten. Wat je niet in onze winkel vind kunnen we voor je bestellen en is dezelfde week of zelfs de volgende dag al in huis.

Iedereen wil graag een leefbaar dorp met voldoende winkels, leuke dingen te beleven en genoeg keuzes. Maar wat als we die winkels nu niets gunnen? Wat als we er over oordelen door: “ik heb gehuurd”…. Wat als we niet voor de lokale winkels kiezen en het elders halen of online bestellen? Dan verdwijnen voorzieningen uit een dorp, sluiten winkels en kunnen we massaal de fiets op of auto in voor onze boodschappen. Nu lijkt je dit nog niet zo problematisch, je bent immers mobiel, kunt overal met gemak komen. Maar wat te denken van de ouderen onder ons? Die niet meer mobiel zijn en aangewezen zijn op kinderen, kleinkinderen of anderen? Waar hun enige uitje nog een bezoekje aan een winkel is. Dat ze maar al te blij zijn dat ze hun eigen boodschappen nog kunnen doen.
Die tijd komt ook voor ons….

Het ging ons niet om de dame die een pakketje kwam halen. Laten we duidelijk zijn dat we oprecht blij zijn met iedere klant die bij ons komt, ongeacht waarvoor!

Webshop – klantenpas – cadeaubonnen – loterijen – krasloten – DHL servicepunt – originele Grubbenvorster kaarten – oorbellen prikken – klantenavonden – rolstoelvriendelijk – makkelijk bereikbaar – gratis parkeren – thuisbezorgen – zonder problemen retourneren – kennis en advies en dan natuurlijk ons onderscheidende assortiment niet te vergeten.

Wij doen er als ondernemer alles aan om het jou als klant zo aangenaam mogelijk te maken.
Maar je moet het natuurlijk wel wíllen zien”.

kleine ondernemers

Ze heeft een punt…..toch?

About Lynda Hovens