Over de noten en de pruimen…

By 8 januari 2016 Blog No Comments

(Laat maar, alle flauwe grapjes hebben we er zelf al over gemaakt 🙂 !)

Ik heb nog wel “a nut to crack” met adjudant Tim! Sinds het uitkomen van het nieuwe trio van Grubbenvorst is hij compleet in de feeststemming. Alle remmen los en lang leve de lol. Deze week vroeg ik hem twee gezellige broodjes bij de bakker te halen voor de etalage, stelde hij croissantjes voor! Lekker Tim, maar niet gezond! Ik bedoelde van die donkerbruine stoere speltbroden waarmee je een lekkere stevige bodem legt. Een stevige bodem voor elke dag maar zeker voor de periode die voor de deur staat voor hem, Vastenaovend! Een typisch Vastenaoves ontbijt staat er dan nu ook in de etalage (minus de spek) ……mét knipoog natuurlijk want hee, het ís immers een feestelijke periode en dat moet gevierd worden. (benieuwd wie ‘m ontdekt)

Om nou niet compleet brak en gehavend tot op het bot over de eindstreep te tollen zijn er wel wat dingen die je de komende tijd zou kunnen doen. Een goede bodem dus, niet alleen ’s morgens maar elke maaltijd moet voedzaam zijn zodat je er weer een paar polonaises tegen kunt. Zo’n straf is dat niet hoor, gezond eten kan zeer zeker heel lekker zijn. Wie meteen denkt aan geitenwollen sokken, saai en de kleur groen heeft onder een steen gelegen de laatste tijd. Er zijn zóveel lekkere dingen die met een beetje gezond verstand kunt genieten zonder dat het een opgave is! Voor bij de borrel bijvoorbeeld (eerlijk is eerlijk, ik ben dan geen carnavalist maar ik snap best dat een stuk komkommer en een wortel niet smaken bij een pilsje of borrel) gekruide noten! Noten zijn gezond! Mits ongezouten en liefst ongebrand (raw). Je kunt noten zo uit het vuistje eten, verwerken in een warme/koude maaltijd of als snack bij een drankje. Noten die je met kruiden en wat kokosbloesemsuiker in de oven bakt worden ineens een lekkere knabbel. De voedzame stoffen blijven behouden dus dat is win-win. Lekker én gezond.

Wat je ook al vooraf kunt maken en zo voor het grijpen hebt staan als je moe en uitgefeest thuiskomt is de salade van rode bieten met walnoten en gedroogde pruimen. Heerlijk, gezond én voedzaam. Stukje vis erbij of een gegrild stukje vlees en klaar ben je! Gedroogde pruimen zijn om het populair te zeggen Superfood nummer 1! Als je eens wist wat voor positieve effecten het eten van pruimen heeft zou je ze standaard in huis hebben. De gedroogde variant moet je natuurlijk niet zien als vervanger van de verse pruim maar als vervanger van snoep. Als je zoete trek krijgt kun je beter naar de gedroogde pruimen grijpen dan naar de snoeptrommel. Ben je géén snoepkous maar wil je wél de voordelen van pruimen  kunnen meepikken dan is een traditionele kom Riestepap mit proeme natuurlijk een féést als toetje na het eten.

noten en pruimen

Weet je wat nou leuk is? Je hebt dit gelezen en meteen honger/trek gekregen maar je mist de recepten? Die hangen in de winkel! Daar kun je zowel het recept ophalen als de benodigde ingrediënten want…..zowel de noten als de pruimen zijn aankomende weken in de reclame! Mocht je overigens een notenallergie hebben, wist je dat pinda’s officieel peulvruchten zijn? Dat als je de doppinda’s zou gebruiken je er dus eigenlijk geen last van zou moeten hebben?

Waarom je regelmatig noten en pruimen zou moeten eten kun je op je gemak nalezen op de informatieflyers die we in de kast in de winkel hebben gehangen. De binnenkant van de vakkenkast in de etalage is dit keer ingericht als uhm…voedingsadviescentrum zeg maar :-). Dit keer dan wel alleen voor de ingrediënten van bovengenoemde recepten.

Ik hóóp dat hossende Tim even een momentje neemt de adviezen te lezen, ik gun ‘m natuurlijk een onwijs leuke periode maar als ik dat “tropenrooster” zie van zo’n trio hoop ik ook dat ze goed voor zichzelf zullen blijven zorgen.

Laatste weetje voordat jullie al weggezapt hebben 😉 , er komt weer een verse voorraad granola aan! Nieuwe smaken en in verschillende hoeveelheden vanaf vandaag in de winkel!

Iedereen aan de noten en de pruimen…..Âs dât is kôs! 😉

 

 

 

 

About Lynda Hovens