Slaapproblemen – lig er niet langer van wakker!

By 29 oktober 2016 Blog No Comments

Iedereen heeft weleens zo’n nacht dat je nauwelijks een oog dicht doet. Dat je wél heel moe bent maar de slaap gewoon niet te pakken krijgt. Dat kan, zoals gezegd, altijd weleens gebeuren. Niks om je zorgen over te maken. Het wordt een ander verhaal als je een chronish slaapprobleem hebt. Een veel gehoorde opmerking aan de balie van de Natuurdrogist is dan: “Ik kan zo moeilijk slapen en had graag melatonine”. Natuurlijk geven ze het je graag mee maar…..

slaapproblemen

Melatonine, wat is dat nu eigenlijk en is dat de oplossing voor jouw slaapprobleem?
Melatonine is een hormoon en je maakt het zelf….als het goed is. Het wordt gemaakt door de pijnappelklier in je hersenen. Het wordt ook vaak het slaaphormoon genoemd. Dit hormoon regelt onder andere je dag- en nachtritme. Met het ouder worden gaat de pijnappelklier minder goed werken en wordt er minder melatonine aangemaakt. Oudere mensen (vanaf ca 40 jaar) gaan hierdoor soms slechter slapen. Ook blinde mensen kunnen slaapproblemen hebben door het niet ‘gelijklopen’ van hun biologische klok met de werkelijke tijd. Mogelijk is een verstoorde melatonineafgifte hiervan de oorzaak.

Voor wie is Melatonine geschikt?
Melatonine wordt gebruikt bij inslaapstoornissen bij:
–  mensen met een verstoord dag- en nachtritme, zoals kan optreden bij reizen (jetlag) of ploegendienst
–  ouderen
–  blinde mensen

Als je melatonine inneemt op het moment dat je natuurlijke melatonineafgifte nog niet op gang is, kan het de tijd het in slaap vallen verkorten. Melatonine wordt ook gebruikt als slaapmiddel om de kwaliteit van het slapen te verbeteren.
Klinkt als dé oplossing bij slaapproblemen maar…….ís melatonine wel de oplossing? Je blijft dan natuurlijk wél zitten met de oorzaak van je melatonine tekort. Is aanpakken bij de bron niet beter? Is deze aanpak geschikt voor de langere termijn? Vergeet niet dat melatonine een hormoon is. Wil je die blijven slikken?

magnesium

Wat is het alternatief?
Magnesium! Magnesium is een mineraal, net als bijvoorbeeld ijzer, zink, chroom en calcium en het valt onder de minerale zouten. Je lichaam kan het zelf niet aanmaken en je moet het dus uit je voeding halen.

Waarom is magnesium zo belangrijk?
Magnesium is essentieel voor het functioneren van honderden processen in ons lichaam. Het gaat daarbij vooral om energie produceren, transporteren, opslaan en gebruiken. Magnesium is ook heel belangrijk voor het goed functioneren én laten ontspannen van je spieren en zenuwen. Het zorg voor de overdracht van de zenuwprikkels die door de kilometers(!) lange zenuwen in je lichaam moeten reizen. Én, let op, magnesium helpt bij de aanmaak van hormonen en kan dus bijdragen aan een betere hormoonbalans. Wat was melatonine ook alweer? Precies, een hormoon!

magnesiumrijke voeding

Magnesium uit voeding
Dat klinkt simpeler dan het (tegenwoordig) is. Je zou voldoende magnesium uit gezonde plantaardige voeding moeten kunnen halen maar dan moet er wel voldoende magnesium in de voedingsbodem (de aarde) zitten. Zit er niet voldoende magnesium in die aarde dan kun je zo nog zo plantaardig eten als je wilt, wat er niet in zit haal je er simpelweg niet uit.
Tegenwoordig wordt er veel landbouwgrond bemest met kunstmest dat alleen kalium, fosfor en stikstof bevat. Het lijkt alsof de planten het daar goed op doen maar….ze missen wél allerlei vitamines en mineralen die ze uit de grond hadden moeten halen.
Bewerking van voedsel in de fabriek, nog zo’n stoorzender. Door bijvoorbeeld het toevoegen van aspartaam of MSG (smaakversterker) wordt magnesium aan het product onttrokken. Zelfs het verhitten van voedsel zorgt er al voor dat magnesium verdwijnt uit gezonde producten.
Dan wordt het dus best heel lastig om nog voldoende magnesium uit je voeding te halen. Als je daarbij ook nog eens medicatie zoals bijvoorbeeld plasmiddelen, antibiotica, insuline, maagzuurremmers of de pil gebruikt heb je nóg een bijkomend probleem. Deze middelen zorgen ervoor dat je lichaam magnesium kan vernietigen.

Wat doet magnesium voor je lichaam?

  • Magnesium zorgt samen met calcium en vitamine D voor de opbouw van gezonde botten.
  • Magnesium kan helpen om het “slaaphormoon” melatonine te reguleren waardoor het kan bijdragen aan een gezonde slaap.
  • Magnesium kan zorgen voor verwijding van bloedvaten, waardoor de bloeddruk op een gezond
    peil blijft en niet te hoog wordt.
  • Magnesium kan spierkrampen, spierpijnen en gespannen spieren helpen te voorkomen.
  • Magnesium kan helpen om obstipatie tegen te gaan door mee te werken aan een normale darmspierfunctie.
  • Magnesium kan helpen bij het tegengaan van verstoringen in het zenuwstelsel waardoor migraine kan worden voorkomen maar ook plotselinge prikkelbaarheid.
  • Magnesium helpt de stresshormonen van de bijnieren te reguleren en kan op deze manier angst– en paniekaanvallen verminderen.
  • Magnesium kan vermoeidheid en lusteloosheid helpen voorkomen, zeker ten tijde van stress of  extra inspanning.

Je ziet dat het dus heel belangrijk is dat je magnesiumpeil op orde is! Een mooi mineraal dat heel veel goeds voor je doet.

Hoe krijg je je magnesiumgehalte keurig op peil? (En pak je dus ook meteen o.a. je slaapproblemen aan?)
Je kunt je voedingspatroon een beetje aanpassen en producten toevoegen waar magnesium in zit.
O.a. noten (amandelen, paranoten), zaden (pompoen- , zonnebloem- en pijnboompitten, sesam- en lijnzaad), zilvervliesrijst, groene groenten (spinazie, broccoli), bonen, fruit (bananen, ananas), zeegroenten (zeewier, kelp), (Keltisch)zeezout, groene kruiden (basilicum, dille) en in, jawel, cacao! *driewerf hoera*

magnesiumrijke voedingsmiddelen

Mocht je ondanks die aanpassingen niet zeker zijn of je wel voldoende magnesium binnen krijgt dan kun je ook kiezen voor een voedingssupplement. De groenten, het fruit en de kruiden haal je bij de groenteboer en de noten, zaden én het voedingssupplement haalt je bij je eigen Natuurdrogist. Zij strooien je geen zand in de ogen zoals Klaas Vaak maar wensen je een gezonde nachtrust met een heel helder advies in je binnenzak en een tasje vol goeds (en lekkers) in je rechterhand. (Links mag ook 😉 ).

Welterusten, en zoals Sonja altijd zei (hóe oud ben ik dat ik dit nog weet?) “morgen gezond weer op”!

About Lynda Hovens