Vaderdag – de bofkonten

By 17 juni 2016 Blog No Comments

Best een last minute blog natuurlijk, a.s. zondag is het immers al Vaderdag, maar wij zeggen niks als jij nu nog snel een leuk cadeautje moet kopen hoor! 😉

Vaderdag…Moederdag…mannen…vrouwen. Het blijven ‘onderwerpen’ die we graag steeds weer naast elkaar leggen en soms ook graag uitvergroten. Neem het verschijnsel ‘cadeautjes kopen’.  Ik las onlangs een zeer vermakelijk artikel over het koopgedrag van mannen en vrouwen. Althans, over het verschíl in koopgedrag. Je kent dat wel, van die mannen die buiten enigszins verveelt op een bankje zitten te wachten. Licht voorovergebogen, steunend met hun ellebogen op hun benen en de al eerder gevulde boodschappentasjes tussen hun voeten in.

vaderdag

Weinig koppels waar dat winkelen gewoon soepeltjes en in harmonie verloopt. Ik vertel je waarom!

  1. Vrouwen winkelen….mannen kopen!

Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 60% van de mannen doelgericht een winkel betreedt. Kopen waar ze voor kwamen en vertrekken meteen weer. Winkel in-winkel uit. Efficiënt noemen ze dat. Niet vergelijken met andere merken ofzo want “goed is goed”. Vertaald naar de Natuurdrogist: deo is deo!

Vrouwen daarentegen gaan voor dé meest geschikte deo. Dat kost natuurlijk tijd want alle merken/opties moeten natuurlijk met elkaar vergeleken worden. Vrouwen ruiken en vergelijken prijzen, wikken en wegen. Ze willen natuurlijk die ‘gouden greep’ doen. Vinden ze die niet in de betreffende winkel zullen ze geen concessies doen maar net zo lang zoeken tot ze ‘het’ hebben gevonden. In dit Vaderdagverhaal niet eens voor zichzelf. 😉

  1. Man denkt ‘me -first’, vrouw denkt ‘we-first’

Beste meelezende mannen, als je dus nog eens klaagt over haar nieuwste schoenen…..wéét dan dat ze waarschijnlijk éérst iets voor jou heeft gekocht (of in elk geval gezocht 😛 ). Mannen en kinderen eerste en dan gaat de vrouw voor zichzelf op pad.

Mannen doen dat anders. Als mannen schoenen moeten (we blijven voor het gemak even bij de schoenen) dan moeten ze schoenen. Punt 1 komt hier weer om de hoek kijken…. Schoenwinkel in, passen, betalen en gaan! Vrouw en kinderen waarschijnlijk met hun eigen schoenen nog uit achterlatend in de winkel. Zij wilden natuurlijk ook wat passen maar hee,..dáár kwamen ‘we’ niet voor toch?

vaderdag

  1. Mannen shoppen alleen

Gezelschap, dat leidt maar af. En dus shoppen mannen meestal alleen. Vrouwen gaan graag met andere vrouwen op pad. Dat heeft overigens wel gevolgen voor de duur van de winkelsessie. Als de man namelijk wél meegaat zal de vrouw minder lang in de winkel blijven hangen. Met andere vrouwen worden liefst alle items in de winkel van heel dichtbij bekeken. Je zou bijna kunnen zeggen dat dat ‘bankjesgedrag’ buiten de winkel een positieve invloed heeft het bestedingsgedrag van vrouwen. Bijna…..de vrouw gaat op en later tijdstip gewoon nog even terug!

  1. Vrouwen zijn koopjesjagers.

Écht! Neem dat voorbeeld van die schoenen. Mannen kiezen, passen en betalen als ze goed zijn en lekker zitten. Prijs: tja, dat kost het nou eenmaal. Vrouwen kiezen, passen, lopen, draaien, komen langs een rek met een gelijkende schoen die misschien wat goedkoper is en passen die ook nog even. Lopen, draaien, daar gaan we weer. Dus die tijd, beste mannen, besteden we enkel en alleen om goedkoper uit te zijn. Mannen betalen als het ware om snel weer buiten te kunnen staan. Vrouwen laten zich niet in de luren leggen en shoppen net zo lang tot het béste paar schoenen hebben tegen de voordeligste prijs. (Uitzonderingen daargelaten)

vaderdag

  1. Mannen zijn minder loyaal aan de winkel

Als de winkelervaring helemaal prima verloopt, dan zijn er niet zo veel verschillen in de loyaliteit van mannen en vrouwen (volgens onderzoek). Maar zodra er ergens een kink in de kabel is haken mannen sneller af dan vrouwen. Vrouwen letten op meer verschillende factoren: emotionele aspecten spelen een rol (ziet de winkel er gezellig uit bv), maar ook hoe gemakkelijk het shoppen gaat en hoe goed het advies is wat ze krijgt. Mannen letten vooral op één ding: hoe snel de winkelmedewerker hem helpt en dus hoe snel ze weer buiten staan (punt 1, 2, 3 én 4 komen hier eigenlijk allemaal een beetje samen)

Beste mannen, jullie lezen natuurlijk de knipoog in dit hele relaas? Natuurlijk zijn niet alle mannen en alle vrouwen gelijk, ik zou dat nooit durven te beweren. Vermakelijk was het wel om dit zo eens neer te tikken. Als je je nu afvraagt wat dit hele verhaal met de titel te maken heeft? Wie gaan er over het algemeen die Vaderdagcadeautjes kopen?

vaderdag

vaderdag

Beste vaders, jullie zijn bofkonten! We zijn er zéker van dat jullie de allerleukste, beste, meest geschikte cadeautjes krijgen die er maar te vinden waren. Zeker als ze slim zijn en naar de Natuurdrogist in ons dorp gaan! De sfeer is top! De bediening gezellig, voor elke portemonnee wat leuks/fijns te koop. Met een mooi ingepakt cadeautje, een vriendelijke groet (en wie weet nog zo’n leuk nieuw kaartje) kan de winkel weer verlaten worden.

 

Mochten jullie nou ineens opmerken dat vrouw of dochter een nieuwe kleur lipstick op haar lippen heeft of gehuld gaat in een wolkje overheerlijke nieuwe eau de toilette…..glimlach dan alleen…wéét dat jullie de hoofdreden waren dat ze überhaupt de winkel betrad. Eenmaal geslaagd voor jullie geschenk vond ze ongetwijfeld nog wat kleins voor zichzelf….ík noem dat win-win! 😉

voor de actieve vader

 

Fijne Vaderdag mannen!

About Lynda Hovens