Voedselintolerantie deel II

By 29 april 2016 Blog No Comments

Herinner je je nog het stuk over voedselintolerantie van 11 maart? Daarin vertelde ik e.e.a. hierover én over de informatieavond die die week zou volgen. Die avond was een groot succes! De opkomst was groter dan verwacht en de reacties achteraf lovend. Veel mensen zijn tot nieuwe inzichten gekomen en hebben een oplossing gevonden voor een probleem waarvan ze dachten dat ze maar mee moesten leren leven, waar ze elke keer weer tegenaan liepen en last van hadden. De interactie tussen de bezoekers droeg daar ook enorm aan bij, we kunnen immers altijd veel van elkaar leren door naar elkaar te luisteren en dingen bespreekbaar te maken. Er was in elk geval één moeder die daarna niet meer opkeek tegen de verjaardag van haar zoon. Hij kon ook gewoon wat lekkers snoepen en limonade drinken. Missie geslaagd lijkt me!

Voor de mensen die er die avond niet bij konden zijn is er goed nieuws. Er zal beslist een vervolgavond komen. Tot die tijd kun je hier steeds bijlezen over de dingen die er zoal bekend zijn en mogelijk zijn. Dingen die je misschien nog niet weet maar die je wel enorm zouden kunnen helpen. Ga goed zitten en lees even mee.

Intolerantie in je lichaam

Erfelijke eigenschappen zitten in onze genen. De mens van nu lijkt genetisch veel op de oermens van toen omdat genen heel langzaam veranderen (0.5% op 50.000 – 100.000 jaar). Wat je dus ziet is dat het uiterlijk is veranderd maar de binnenkant niet.

Het genetische ontwerp is dus nog steeds toegerust op de leefstijl van een jager-verzamelaar. Die verbleef op de plaats waar voedsel te vinden was, plukte groente, ging op jacht naar insecten, gevogelte en wild, ging vissen, raapte eieren en verzamelde knollen, bollen, noten, zaden en fruit. Deze mens at wat de natuur te bieden had. Af en toe vond hij een kleine hoeveelheid honing. Ongeveer 10.000 jaar geleden ging de mens vee houden en voedsel verbouwen, zoals granen en peulvruchten.

Sinds de industriële revolutie is er in de leefomstandigheden van de mens veel veranderd. De mens is minder lichamelijk actief, kent een grotere welvaart met daaraan gekoppeld een ander eetgedrag. Voeding is één van de belangrijkste factoren die sinds de industriële revolutie is veranderd. De evolutie van de mens heeft deze veranderingen niet bij kunnen houden.

Uit onderzoek blijkt dat ons lichaam sinds de oertijd maar weinig is veranderd. Ons uiterlijk is misschien wel veranderd, maar onze spijsvertering werkt nog op dezelfde manier als in de oertijd. De voeding die we nu eten lijkt helemaal niet meer op datgene wat er in de oertijd gegeten werd. Sterker nog: bepaalde producten die nu tot ons basisvoedingspatroon behoren bestonden gewoonweg niet. De veranderingen in leefstijl leiden tegenwoordig bij veel mensen tot chronische gezondheidsklachten zoals diabetes, overgewicht, gewrichtsaandoeningen, hart- en vaatziekten, buikklachten, huidklachten en vooral ook vermoeidheid. (Ook wel welvaartsziekten genoemd)

Wat aten we toen (en zouden we dus nu ook moeten doen eten):

  • groenten en fruit
  • noten, zaden en kokos
  • eieren
  • vis, schaal- en schelpdieren
  • mager vlees; liefst van dieren die veel beweging hebben gehad zoals wild en gevogelte (alles dat rent, springt, vliegt en zwemt)
  • af en toe honing.

Voedingsmiddelen die in de oertijd niet voorkwamen en dus niet binnen ‘oervoeding’ passen zijn:

  • suikers; zoetigheden zoals snoep, koek, ijs en frisdranken
  • zuivelproducten; melk, yoghurt, kwark, vla, pudding  en zuivel voor jonge dieren
  • granen; brood, crackers, koek, pasta en pizza
  • peulvruchten; witte bonen, bruine bonen, kikkererwten, soja, pinda’s en alfalfa en aardappelen (paprika, aubergine, tomaat, courgette, familie van de nachtschade)
  • kunstmatige toevoegingen; zoetstoffen, conserveermiddelen, geur-, kleur- en smaakstoffen

Herken je de intoleranties?

Moderne voeding in het lijf met genen van 160.000 jaar geleden kan schade aanrichten! Voorbeeldje?

  • Lectines (in granen en peulvruchten) boren door de darmwand en laten rode bloedlichaampjes samenklonteren.
  • Saponinen (in granen en peulvruchten) laten celwanden stuk gaan en beschadigen zo ook weefsels.
  • Gluten zetten de deur van de darmwand open en laten zo alle goede maar ook alle slechte stoffen door die opgenomen worden in het bloed.

Doordat deze stoffen in de bloedbaan komen richten ze schade aan, het lichaam komt in actie en maakt ontstekingen (witte bloedlichaampjes) om het te herstellen.

In je darmen (je barrière) is de darmwand (600 – 1000 m2 oppervlakte) voorzien van een slijmlaag. Hoe dikker de laag hoe beter de bescherming.

De barrière in je darmen is de allerbelangrijkste. Is deze in goede conditie dan zijn je andere barrières dat ook (oog, huid, neus etc. alles slijmvliezen) Als darmen stuk zijn wordt ergens anders uit het lichaam de aminozuren gehaald om de darmen (enigszins) te repareren. Dit verklaart waarom mensen met een intolerantie ook vaak last hebben van droge huid, hooikoorts, eczeem en haarproblemen. Is de slijmlaag in je darmen weg, dan spreek je van een ‘leaky gut’ (lekkende/poreuze darm). Je kunt nu proberen je darmbacteriën weer aan te vullen (met probiotica) maar dat heeft weinig tot geen effect. Ze gaan direct door je darmwand heen en kunnen zich nergens “nestelen”.

Inuline

Is voedselintolerantie te verhelpen?

Het antwoord is simpel en voor sommige mensen verrassend: ja! Hoe je dat dan doet? Het is even strikt een ‘behandelplan’ volgen maar dat lijkt me de tijd en de moeite méér dan waard. Let op, zo gaat het:

Bouw je darmwand weer op, herstel komt eerst. Er moet een nieuwe voedingsbodem aangelegd worden en pas daarna kan probiotica zich weer ‘nestelen’. Het herstel gebeurt met aminozuren. Een hoger aantal grammen dan aangegeven op de verpakking. Een voetbalveld zaai je ook niet zomaar weer even in, daar is wat voor nodig!

Waarom geeft je dokter dit niet als advies?

In de ogen van  huisartsen en specialisten die de reguliere geneeskunst aanhangen is hier sprake van “alternatieve geneeskunde”. Het is natuurlijk niet de bedoeling van dit verhaal je tegen je behandelend arts op te zetten maar is het niet zo dat als dat wat je doet niet voldoet je dan gewoon wat anders moet gaan proberen?
Wat hier geschetst wordt is een behandelplan op natuurlijke wijze, het kan je geen kwaad doen. Waarom zou je het geen kans geven?

Is dit de oplossing? Kom ik zo definitief af van mijn intolerantie?

Het kan!

Het is echter wel van meerdere factoren afhankelijk.

  1. Start je met het elimineren van de stoffen waarvoor je intolerant bent?
  2. Volg je het programma strikt? En neem je geen stoffen meer tot je waarvoor je intolerant bent?
  3. Als je na het programma weer stoffen tot je wilt nemen, doe dit dan met mate en bepaal zo beetje bij beetje wat je (weer) kunt verdragen
  4. Bedenk dat bij elke “aanslag” op je weerstand je de kans loopt op de intolerantie.

Antibiotica is zo’n ‘aanslag’.

Bijvoorbeeld, je breekt een been en krijgt hieraan een ontsteking of je hebt een blaasontsteking. Je arts schrijft antibiotica voor. Een antibiotica bestrijdt de slechte bacteriën in je lichaam maar ook de goede! Die goede beschermen je normaal gesproken tegen ongein van buitenaf maar als je ze dus doodt met antibiotica komt die bescherming (tijdelijk) te vervallen. Blijf ongemak voor en start gelijk met een antibiotica met een probiotica.

Zorg er in alle gevallen voor dat je darmen niet de “zwakste schakel” zijn.

new care bifido lacto

Dus dat! Ja, het was een heel verhaal maar het blijkt gewoon steeds weer dat er meer en meer mensen zijn die met een bepaalde intolerantie te kampen hebben en die er gewoon te weinig van weten om de last te verlichten. Da’s toch zonde?

Informeer eens bij Vera met welke producten je dit het beste aan kunt pakken. Weet dat het een traject is van ca. 12 – 20 weken maar hierna voel je je fitter, zijn de klachten sterk vermindert of zelfs verdwenen! Hierdoor kun je weer meer voedingsstoffen verdragen (met mate) is er een normale stoelgang en zijn huid, haar en slijmvliezen sterk verbetert.

Ben je op zoek naar producten bestemd voor intolerantie van gluten, fructose en/of lactose? Kijk dan eens op de website van Christa Kunzeler: www.fructoosje.nl Zij bracht tijdens die informatieavond ook een bulk van informatie mee die absoluut nieuw was voor de gasten.

voedselintolerantie

Die avond was een succes, de gasten gingen allemaal positief gestemd naar huis. Wellicht ben jij er daar de volgende keer een van?

 

About Lynda Hovens